Longreads

The Changing Face of Horror Movies: How the Genre Became Progressive Through Its Villains

Once known for its ruthless and single-minded killers, in the last few years, horror has become populated by a slew of philosophical and ethical questions. Where the monsters from the past tended to be fictional (possessed dolls, ghastly creatures and deranged psychopaths) the villains of modern cinema seem to be inching closer to — and even mirroring — the audience.

Att frigöra gurlesken

– Här får man använda sig av allt det jag växt upp med, My little pony hästar, ballerinor, Barbie-dockor, häxor, och allt det kan få vara intressant och värdefullt. Man plockar upp något som väldigt många har erfarenhet av men som inte riktigt har haft någon status i populärkulturen, fortsätter hon.

Tove Folkesson debuterade 2014 med boken Kalmars jägarinnor och släppte året därpå boken Sund. Hon är också verksam som musiker och har släppt en EP. Både i rollen som musiker och författare jobbar

Gurlesken ger flickan revansch

– Gurlesk är en sammangyttring av feminism, femininitet, gullighet och äckel. Men jag skulle också säga att det är mycket mer än så, säger genusforskaren och författaren Maria Margareta Österholm.

Österholm berättar att gurlesken är en estetik eller poetik som är olydig mot den bild av femininitet som samhället producerat fram. Gurlesken syns både i litteraturen och bildkonsten men är mest framträdande i poesin. Snarare än en grupp eller ett sällskap, är gurlesken ett begrepp för att sammanfatt